Undersøgelse og forebyggelse

Det er vigtigt for en god tandsundhed med regelmæssige tandundersøgelser hos tandlægen. Dette skyldes at eksempelvis huller i tænderne og parodontose (tandkødsbetændelse) sagtens kan forekomme, uden at man kan se eller mærke det. Gennem regelmæssige undersøgelser er det muligt at undgå at små huller eller betændelse udvikler sig og bliver til alvorlige tandproblemer eller -sygdomme. Det er også en måde at forebygge smertefulde behandlinger og dyre tandlægeregninger. En tandundersøgelse kræver nemlig ikke avanceret udstyr eller dyre materialer og er derfor langt billigere end dybe huller eller udviklet tandkødsbetændelse efter mange år uden tandlægebesøg.

Hvordan foregår undersøgelsen?

Ved en tandundersøgelse tjekker vi grundigt og omhyggeligt dine tænder, dit tandkød, dine kæber og din mundslimhinde. Vi undersøger også hvordan din generelle mundhygiejne ser ud og hjælper dig gerne med råd til hvordan du kan passe bedst muligt på dine tænder og dit tandkød. Vi tjekker også om tidligere behandlinger, som fx implantater, kroner eller plastfyldninger, stadig har den rette størrelse og sidder hvor de skal. Ved undersøgelsen vil tandlægen i visse tilfælde foretage et røntgenbillede af tænderne og kæben, da der kan være skjulte tandsygdomme som tandlægen ikke umiddelbart kan se i forbindelse med undersøgelsen. Ved røntgenbilleder er det også muligt for tandlægen at se, om en tidligere tandsygdom i tænder, kæbe eller knogle har udviklet sig eller om tandbehandlingen har virket. I det lange løb kan røntgenbilleder derfor være med til at skåne dig for dyre og smertefulde tandlægeforløb.

Tandklinik Vestergade anbefaler

Hos Tandklinik Vestergade anbefaler vi alle vores patienter regelmæssige undersøgelser og forebyggende behandlinger. I forbindelse med dine tandbesøg, vil tandlægen fortælle dig hvad dit behov er og hvor ofte du anbefales at blive undersøgt. Det afhænger blandt andet af hvordan din mundhygiejne ser ud og om du eksempelvis har begyndende huller i tænderne eller andre tandproblemer. Ofte vil vi opfordre vores patienter til årligt at blive undersøgt. I denne forbindelse vil vi automatisk kontakte dig, når det er tid til en ny tandundersøgelse. Regelmæssige undersøgelser er en måde at vedligeholde og bibeholde sunde tænder resten af livet og samtidig forebygge tandproblemer.

Vi glæder os til at tage imod dig hos Tandklinik Vestergade til din næste tandundersøgelse.