Parodontose

Parodontose (tandkødsbetændelse)

Parodontose begynder oftest som let tandkødsbetændelse, hvor dit tandkød bløder, når du børster tænder eller bruger tandtråd. Dit tandkød vil desuden ofte være rødt eller hævet. Hvis tandkødsbetændelsen ikke behandles, kan den udvikle sig til parodontose. Parodontose kan være meget ubehageligt og smertefuldt, da selve betændelsen kan nedbryde den knogle, der holder tænderne fast, og i værste tilfælde medføre, at dine tænder falder ud.

Hvorfor opstår parodontose?

Parodontose kan opstå af flere forskellige grunde. Som sagt begynder det ofte som en almindelig let tandkødsbetændelse, men kan forværres og påvirkes af nedenstående faktorer:

• Genetiske faktorer
  • Et svækket immunforsvar
  • Rygning
  • Dårlig mundhygiejne

Hvordan behandles parodontose?

Hvis du eksempelvis oplever, at dit tandkød bløder ved dine daglige tandbørstninger, er det vigtigt, at du henvender dig på klinikken. Dette kan være tegn på, at du har tandkødsbetændelse – der i værste fald kan udvikle sig til parodontose.

Har du først udviklet parodontose, skal det behandles hos tandlægen eller tandplejeren. Ved behandlingen fjerner vi bakterier fra dine tænder i form af plak, tandsten og belægning. Vi fjerner desuden bakterier fra tandkødslommerne (pocherne).

Efter behandlingen

Det er vigtigt efter fjernelsen af bakterier fra dine tænder og tandkødslommer, at du selv opretholder en god og sund tandhygiejne. Dette skaber nemlig de dårligste vilkår for, at din parodontose kan udvikle sig. Har tandkødsbetændelsen først udviklet sig til parodontose, kan den ikke helbredes – men holdes i skak. Derfor behandles patienter med parodontose oftest hver tredje måned. Har du blot let tandkødsbetændelse, kan det stoppes, hvis bakterierne fjernes på klinikken og tandkødet efterfølgende holdes sundt.